Verden over oplever mange i øjeblikket, at de bliver bedt om at arbejde hjemmefra grundet corona. Mange kender nok også til, at de markante ændringer i strukturen på ens arbejdsdag giver visse udfordringer i forhold til at få lige så meget fra hånden som før hele nedlukningen. Børn der farer rundt om køkkenbordet og manglende input fra kollegerne, som normalt udmønter sig i inspiration, er blot nogle få af de udfordringer der kan opstå ved at arbejde hjemmefra. Vi giver dig hermed fem gode råd til, hvordan du kan optimere din hjemmearbejdsplads og få mest muligt fra hånden. 

Luk alle unødvendige fanen på PC´en

Hvad der i teorien er såre simpel, kan i praksis vise sig at være noget mere kompliceret. Det gælder dog om, at fjerne de elementer som kan distrahere ens arbejdsrytme. Alle faner på computeren som ikke tjener en formål for dit arbejde bør således lukkes ned, og mobilen kan med fordel sættes på lydløs eller placeres uden for rækkevidde. Det kræver for mange en stor selvkontrol ikke at tjekke Facebook og de lokale nyheder flere gange i løbet af ens arbejdsdag. Lav en aftale med dig selv om at det kun bør foregå i dine skemalagte pauser.

Hav pen og papir på dig under hele din arbejdsdag

Inspiration kan komme til dig, når du mindst venter det. Det er dog ikke altid, at der er tid til at handle på ideerne som opstår, hvis du allerede er i gang med noget andet, du ikke lige kan lægge fra dig. De der har et arbejde, hvor de skal være kreative vil kende til, at ideer kan forsvinde lige så pludseligt som de opstod i første omgang. Et godt råd er derfor altid at have et blankt stykke notepapir og nogle reklame kuglepenne ved hånden, så ideerne kan skrives ned som de opstår.

Vigtigt med en god belysning omkring dit arbejdsbord

En god oplysning af arbejdsrummet betyder meget for produktiviteten. Sidder du i tusmørke bliver kroppen automatisk træt, og du får dermed mindre fra hånden. Et lyst rum, eventuelt ved et vindue, hvis udsigten ikke er distraherende, kan altså gøre en stor forskel.

En god arbejdsstilling kan gøre forskellen

Drop sofaen eller sengen, og find i stedet en god stol hvor du kan sidde ret op uden at krumme ryggen. Undersøgelser viser, at denne stilling ikke bare er sundere for ryggen, men samtidig også har en positiv indvirkning på koncentrationsevnen.

Lav mål og delmål for din arbejdsdag

Sidst men ikke mindst anbefaler vi, at du ved arbejdsdagens start sætter dig nogle mål og delmål for din arbejdsdag. Det tager ikke mere end 3-5 minutter at skrive dem ned, og de vil herefter jævnligt minde dig om at at holde fokus, da du arbejder ud fra nogle konkrete mål og forventninger til egen arbejdsindsats.